روز گذشته مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد که معاملات حواله‌های پیش‌فروش خودرو در قالب اوراق سلف موازی تا پایان سال در بورس کالا کلید خواهد خورد. اما این معاملات از جنبه دیگری نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و آن فتح باب قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سرمقاله امروز روزنامه دنیای خودرو به بحث معاملات حواله های پیش فروش خودرو در بورس کالای ایران اختصاص داشت که این سرمقاله را در ادامه می خوانید؛

روز گذشته مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد که معاملات حواله‌های پیش‌فروش خودرو در قالب اوراق سلف موازی تا پایان سال در بورس کالا کلید خواهد خورد. اما این معاملات از جنبه دیگری نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و آن فتح باب قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا است. به‌ویژه آن‌که از حدود یک سال پیش، وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث آزادسازی قیمت خودروهای داخلی را به راه انداخت و مصوبه خروج غیرتورمی از رکود نیز بر کشف نرخ کالاهای غیراساسی و غیرانحصاری توسط بورس کالای ایران تأکید کرده است. البته این موضوع کماکان با مخالفت شورای رقابت روبه‌رو است که به‌عنوان یک نهاد فراقوه‌ای و تصمیم‌گیر در مورد قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری و غیررقابتی، قیمت‌گذاری خودرو را در حیطه وظایف خود می‌داند.

اما به عقیده برخی کارشناسان، با توجه به این‌که بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو در بورس کالای ایران کشف نرخ می‌شود، عرضه محصول نهایی در این بورس می‌تواند ضمن کمک به کشف نرخ منطقی، منصفانه و شفاف محصول نهایی به تکمیل زنجیره ارزش این محصول در بورس کالا نیز منتهی شود.

از سوی دیگر می‌توان برای فراهم آوردن مقدمات رقابتی شدن این بازار همزمان با کاهش تعرفه واردات، کاهش انواع مالیات و عوارض پرداختی خودروسازان به دولت - مشروط به کاهش این مبلغ از بهای مصرف‌کننده - را در دستور کار قرار داد.

این کاهش می‌تواند از مبالغی صورت بگیرد که به حساب برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها مانند سازمان مالیاتی، راهنمایی و رانندگی، بیمه‌ها و... واریز می‌شود و تا ۴۰ درصد از قیمت فروش خودرو تشکیل می‌دهد. بدین ترتیب خودروسازان حتی خواهند توانست در بحث قیمت، وارد رقابت با خودروسازان خارجی شوند و در صورت کاهش تعرفه واردات خودرو در شرایط عادلانه‌تری با آنان هم‌آوردی کنند.

البته با این شرط که حضور خودروسازان خارجی نیز عمدتا در قالب سرمایه‌گذاری در تولید و ساخت محصول کیفی با مشارکت خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی باشد، نه ورود خودروهای آن‌ها بدون خدمات و قطعات و صرفا با هدف پر شدن جیب واسطه‌ها.

محمدعلی دیانتی‌زاده

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها